במשוואה האסתטית הנוכחית, שיער מלא נחשב ליפה יותר. זו הסיבה שנשירת שיער היא בעיה לא פשוטה, שלמרבה הצער רבים סובלים ממנה.

כמו הרבה מאד בעיות אחרות, גם במקרה הזה זיהוי של הגורמים המביאים לבעיה יכול להגדיל את סיכויי ההצלחה בפתרון שלה. בלא מעט תרחישים חוסר איזון הורמונלי הוא שמביא לנשירת השיער, יחד עם בעיות רבות אחרות. הנה כל מה שחשוב שתדעו על הקשר בהחלט הדוק בין הורמונים לשיער.

מדוע בעיות הורמונליות מביאות לנשירת שיער?

בהתחשב בתפקיד המשמעותי מאד של המערכת ההורמונלית בתפקוד התקין של הגוף שלנו, לא מפתיע מדוע ההשפעה השלילית של חוסר איזון הורמונלי עלולה להגיע גם לשיער שלנו.

במספר לא מבוטל של מקרים הורמוני המין, במצב של תפקוד לא תקין שלהם, הם שגורמים לאותה נשירת שיער (מן העבר השני, בעיות הורמונליות עלולות להביא גם לשיעור יתר). רמות של תקינות של טסטוסטרון ושל אסטרוגן משפיעות על שורשי השיער, שמוזנים במידה רבה מהמערכת ההורמונלית של הגוף שלנו.

כאשר המערכת ההורמונלית אינה מתפקדת היטב, ובדרך כלל הבעיה תהיה של תת פעילות של אחת הבלוטות, שורשי השיער הניזונים מההורמונים נחלשים בצורה משמעותית. מכאן הדרך ועד לנשירת שיער, אפילו נשירה כרונית, אינה ארוכה כלל וכלל.

חלק משמעותי מהבעיה: אצל נשים

נשירת שיער על רקע הורמונלי מאפיינת יותר נשים מאשר גברים, כאשר ניתן לתלות זאת בעובדה שנשים נחשבות להרבה פחות יציבות מבחינה הורמונלית: חשבו למשל על ימי המחזור החודשיים או על תקופה עמוסת שיניים בגוף האישה כמו ההיריון והלידה. כמו כן חוסר איזון הורמונלי אצל נשים עלול להתרחש כחלק מהתסמינים של גיל המעבר, בעקבות שימוש בגלולות למניעת הריון או לחלופין בגלולות היום שאחרי.

זה ממש לא אומר שהאישה צריכה לקבל את חוסר האיזון ההורמונלי כמובן מאליו, על אחת כמה וכמה אם הוא גורם לתסמינים דוגמת נשירת שיער. ניתן לפתור כיום את הבעיות ההורמונליות בדרכים שונות, לרבות קבלת הורמונים או אפילו שינוי הרגלי התזונה. הצעד הראשון יחד עם זאת צריך להיות אבחון מדויק ורצוי גם מהיר של הבעיה.

חוסר איזון הורמונלי אינו מצב המאפיין רק נשים, כמובן. גברים ונשים כאחד עלולים לסבול ממנו כחלק מהתהליכים של גיל ההתבגרות (גם אם נשירת שיער נחשבת לנדירה יחסית בשנים אלה), כתוצאה מטיפולים שהם מקבלים וגם בעקבות בעיות תפקודיות בבלוטות, להן לא מעט מקורות אפשריים.

איך יודעים מה מצב ההורמונים?

יש מספר בדיקות שעשויות לגלות לנו מה לא בסדר בגוף שלנו, כולל כמובן בעיות הורמונליות: בדיקות דם לדוגמא מהוות משתנה משמעותי מאד בתוך המשוואה. לא כל האנשים מבצעים את הבדיקות האלה, בטח אם אין להם אינדיקציה לבעיה המתחוללת בגוף שלהם.

זו טעות, מכיוון שמתחת לפני השטח עלולים להתרחש הרבה דברים שליליים. נשירת שיער היא סימן די מובהק של בעיה שמצריכה אבחון ובירור, כאשר במקרים מסוימים מדובר בשלבים מתקדמים יחסית של הבעיה ההורמונלית. במילים אחרות: אנחנו ממליצים לא להמתין עד שהתסמינים של חוסר האיזון ההורמונלי יהפכו למוחשיים יותר.

מכשיר האבחון המהפכני Global Diagnostics, אותו תמצאו ברשת המרפאות של ביו קיור, יכול לשנות את חוקי המשחק בתחום. זהו מכשיר שמבצע בדיקה מקיפה מאד של יותר מ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף, כולל המערכת ההורמונלית.

 המטרה היא לראות מה לא בסדר וכן את הקשרים שמאפיינים בעיות בריאותיות רבות. הבדיקה עצמה היא מהירה (נמשכת כשמונה דקות בלבד), אינה פולשנית ואינה כרוכה בכאבים מכל סוג.