חוסר איזון הורמונלי הוא בעיה נפוצה, שמשפיעה לרעה על מגוון מערכות ואיברים בגוף. ההורמונים מהווים הבסיס להתנהלות תקינה של הגוף מבחינה גופנית, פיזיולוגית וגם נפשית.

חוסר האיזון עלול להיגרם עקב אלף ואחד גורמים, כאשר יש השפעה משמעותית לאורח החיים של האדם – כולל הפעילות הגופנית. המשוואה כאן פשוטה, כאשר מי שמקפיד לבצע פעילות גופנית בתדירות ראויה יכול להחזיר את האיזון למערכת ההורמונלית שלו. במאמר הבא נסביר לכם בדיוק איך ומדוע.

על חשיבות המערכת ההורמונלית

יש לספורט מגוון תמורות אפשריות, כאשר בחלקן ניתן להבחין בקלות יחסית: חיטוב הגוף או סיוע בהלחמות בעודף משקל. ההשפעה של הספורט על המערכת ההורמונלית קיימת אמנם, אבל לא נלקחת תמיד בחשבון בהיעדר תסמינים פיזיים או אפילו תסמינים ישירים. אבל ההשפעה הזו בהחלט קיימת, והיא רבה הרבה יותר ממה שאתם חושבים.

כדי להבין זאת חשוב לעצור רגע ולהסביר כיצד פועלת המערכת ההורמונלית. ברמה הכללית יש בלוטות שאחראיות על ייצור ההורמונים והפרשה שלהם למחזור הדם, כאשר המרכזיות הן בלוטת יותרת הכליה, בלוטת התריס ובלוטת יותרת המוח.

ממחזור הדם מגיעים ההורמונים לאיברים ולמערכות השונים של הגוף. התהליך הזה צריך כאשר ההורמונים מאוזנים, כאשר חוסר או יתר הורמונים עלולים לגרום להשפעות לא נעימות על הגוף. וכך הספורט יכול לסייע.

ספורט, הורמונים ומה שביניהם

לספורט יש השפעה חיובית על ההורמונים במספר מובנים. במקרה של הורמון הגדילה, ברור שהשאיפה בשלבים משמעותיים בחיים היא הפרשה של ההורמון בכמות מספקת. פעילות גופנית, ובעיקר אירובית, מביאה להגדלת הפרשתו של ההורמון – ולכן נעשית המרצה של תהליך הגדילה.

העלייה בהפרשת ההורמונים חשובה גם במקרה של האנדרופינים, המזוהים עם שיכוך כאבים, העלאת מצב הרוח, הפחתה של תחושות שליליות כמו חרדות או מתחים ועוד. הפעילות הגופנית מביאה לכך שהגוף הופך לרגיש יותר להשפעה האפשרית של אותם אנדרופינים, שגם נשארים בגוף פרק זמן משמעותי יותר.

הפעילות הגופנית מעלה את רמות הטסטוסטרון בגוף, מה שחשוב למשל עבור התפקוד המיני שלנו. הוא יכול לסייע להתמודד עם חלק מהבעיות של הגילאים המבוגרים יותר אצל נשים וגברים (גיל המעבר לדוגמא). השפעות דומות יש על אסטרוגן, תירוקסין וכמובן שאדרנלין, המביא להגדלת קצב פירוק הגליקוגן ופירוק השומן.

לאינסולין תפקיד משמעותי בוויסות רמות הסוכר אצל האדם, כאשר ריכוז גלוקוז הגבוה מהנורמה מביא להפרשת יתר של אינסולין. הפעילות הגופנית מביאה לכך שעם הזמן יש צורך בהפרשת כמויות קטנות יותר של אינסולין כדי לבצע את אותו ויסות. יש לכך חשיבות מכרעת בשמירה על הבריאות שלנו, כאשר חוסר באינסולין הוא אחד הגורמים העיקריים למחלת הסוכרת.

איך מגלים את הבעיה?

פעילות גופנית היא מומלצת עבור כל אדם ובכל מקרה, כך שרצוי שתבצעו אותה בלי קשר לשאלת האיזון ההורמונלי. מה שכן, ברור שחשוב לגלות חוסר איזון הורמונלי בהקדם האפשרי, לפני שהוא תופח לממדי ענק ומביא לפגיעה באיברים ובמערכות הגוף. בדיקה הורמונלית פשוטה המבוססת על לקיחת דם יכולה לספק תשובות לרוב השאלות, אבל זו לא השיטה היחידה.

בשנים האחרונות נכנסה הטכנולוגיה לתחום, ורואים ביטוי מובהק שלה במכשיר גלובאל דיאגנוסטיקס. המכשיר, בו נעשה שימוש ברשת המרפאות של ביו קיור, סוקר את הגוף בצורה מלאה ובלתי פולשנית, שגם לא כרוכה בכאבים. באמצעות האבחון הממוחשב ניתן ללמוד על מצב התפקוד של איברים ומערכות בגוף, מה שיכול לספק תשובות לשאלות על מידת האיזון ההורמונלי. כל התהליך נעשה תוך פרק זמן של כשמונה דקות בלבד, כאשר התוצאות הן מיידיות.