הליקובקטר פילורי הוא חיידק קיבה הנחשב לאחד הנפוצים ביותר שיש – למעשה, הוא מוגדר כיום כחיידק המזהם בעל השכיחות הגבוהה ביותר.

על פי הערכות אחד מבין כשני אנשים בעולם סובל ממנו (גם אם הוא לא מודע לכך). החיידק נחשב לזעיר, כאשר אורכו עומד על משהו כמו שלוש מיקרומטר והקוטר שלו כחצי מיקרומטר בלבד. הבעיה היא שלמרות גודלו הקט, מדובר בצרה צרורה מכל הבחינות.

חיידק ההליקובקטר פילורי מגיע לקיבה ומסוגל לשהות בתוכה, מה שאי אפשר לומר על כל החיידקים הקיימים כיום. כשהוא נמצא לתאים שבקיבה הוא יוצר באזור תגובה דלקתית, שהביטוי המוחשי שלה הוא פצע האולקוס הידוע לשמצה.

מעבר לתסמינים הלא פשוטים של הדלקת הכוללים כאבי בטן, אנשים הסובלים מהליקובקטר פילורי עלולים לחוש צרבות (זוהי למעשה אחת הסיבות שצרבת נפוצה מאד בשנים האחרונות). במצבים מורכבים עלול דלקת ממושכת בקיבה להביא להתפתחותו של סרטן הקיבה.

האתגר המרכזי: אבחון

כמו הרבה מאד מצבים בריאותיים אחרים, גם במקרה של חיידק הליקובקטר פילורי אבחון מדויק, יעיל ובעיקר ראשוני יכול להפוך את ההתמודדות שלנו לפשוטה הרבה יותר. החדשות המעודדות הן שיש לא מעט דרכים לאבחון החיידק, כאשר יש לציין כבר בנקודת ההתחלה שבהרבה מקרים נהוג להשתמש במספר בדיקות במקביל במטרה לקבל תמונה מלאה.

זה מתחיל עם גסטרוסקופיה, בדיקה שנפוצה לגילוי הרבה מאד קשיים אחרים במעיים. העיקרון כאן הוא שלוקחים ביופסיה מרירית הקיבה ובוחנים אותה ברזולוציות הקטנות ביותר תוך שימוש במיקרוסקופ במטרה ללמוד האם החיידק המדובר מצא את דרכו לקיבה. על הימצאות החיידק ניתן במצבים מסוימים ללמוד גם דרך תבחין הנשיפה, פתרון יחסית פשוט שאינו כרוך באי נעימות.

דרך נוספת לאתר את חיידק ההליקובקטר פילורי היא באמצעות בדיקת דם, שתאפשר לנו ללמוד על נוכחותם של נוגדנים מסוגים שונים בדם – ועקב כך גם על בעיות רפואיות אחרות המסתתרות מתחת לפני השטח. בדיקה אחרת שעשויה להישקל היא בדיקת צואה, כאשר כאן המטרה היא לראות האם החיידק נמצא בצואה (מה שאומר שיש לו נוכחות לא רצויה במערכת העיכול).

מי צריך להיבדק?

בהרבה מקרים הסימפטומים של חיידק הליקוברקר פילורי לא יהיו משמעותיים יתר על המידה, והוא לא בהכרח יפגע בגוף האדם. הבעיה היא שהחיידק עלול להביא לסיבוכים, שמביאים לצורך לאתר אותו מוקדם ככל האפשר. בלא מעט מקרים מאבחנים את החיידק או חושדים בו דרך בדיקות כלליות המראות תוצאות שמצריכות בדיקה נוספת.

לצד הבדיקות הכלליות ניתן לבצע את הבדיקות המוכוונת, כפי שתוארו מעלה, כאשר יש אינדיקציה ממשית להימצאות החיידק בקיבה - עקב התסמינים המופיעים אצל האדם או ההשתייכות שלו לקבוצת סיכון זו או אחרת.

האנשים הנמצאים בסיכון גבוה יחסית לבעיה הם אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של סרטן הקיבה (דרגה ראשונה), אנשים שסבלו או שסובלים מכיבים בקיבה או בתריסריון, אנשים המקבלים תרופות לדיכוי החומציות הקיבה, אנשים להם רמות נמוכות של ויטמין B12 ועוד.

הבדיקה שתהפוך את החיים לפשוטים

כיום תחום האבחון מתקדם בצעדי ענק, כאשר ניתן למצוא שיטות יעילות ומקיפות. כזה בדיוק הוא אבחון הנעשה באמצעות מכשיר גלובל דיאגנוסטיקס. המכשיר מאבחן לא פחות מכ-600 איברים ב-13 מערכות של הגוף, ועושה זאת תוך שמונה דקות בלבד, בצורה בלתי פולשנית ושאינה כואבת. האבחון נעשה באמצעות תדרים (אלקטרודות המחוברות לרגל), כאשר התוצאות הן מיידיות. באמצעות גלובל דיאגנוסטיקס ניתן ללמוד לא רק על בעיות בקיבה וטפילים במעיים, אלא גם על קשרים ביניהן לבין מערכות ואיברי הגוף האחרים.