כל אחד מאיתנו חש בחילה מדי פעם. במקרה הטוב מדובר בתחושה שתחלוף מעצמה כעבור מספר דקות, בעוד שבמצבים אחרים בבחילות חמורות ותדירות שמקשות על ההתנהלות השוטפת של האדם. כדי להפוך את התמונה למורכבת עוד יותר, לבחילות יש מגוון גורמים אפשריים – את חלקם האדם הממוצע לא בהכרח מכיר.

שורה ארוכה של גורמים

לא מעט גורמים עלולים כאמור להביא לבחילה נתונה, כאשר במקרים רבים לא יודעים בכלל מהם הגורמים שחברו יחדיו. חלק מהסיבות נוגעות לרמת התפקוד של מערכת העיכול.

אנחנו עלולים לצרוך מזון מקולקל או עמוס בחיידקים, שיביא לזיהום אשר בחילות הן מתופעות הלוואי שלו (הבחילה למעשה "מנסה" להוציא את הגורם המזהם מהגוף). בדרך כלל בחילות המלוות בכאבי בטן הקשורות למערכת העיכול חולפות מעצמן תוך פרק זמן קצר, אם כי יש מצבים בהם מוחלט ליטול אנטיביוטיקה.

המערכת ההורמונלית של האדם היא "אשמה" נוספת בבחילות. לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שבחילות הן מהתסמינים המזוהים עם חודשי ההריון אצל האישה – הסיבה היא השתוללות וחוסר יציבות המערכת ההורמונלית שלהן בתקופה זו, חלק מהשינויים הגופניים שגורם להם העובר. בימי המחזור החודשיים אצל נשים עלולות להופיע מאותה סיבה בחילות.

התמונה מסתבכת עוד יותר כאשר מתבוננים בכך שבחילות עלולות להצביע על מצבי חירום של ממש בגוף, חלקם מסכני חיים בטווח המיידי: כך לדוגמא חסימת מעיים, אירועים לבביים או לחצים תוך גולגולתיים גבוהים. אם הבחילות מלוות עם תסמינים אפשריים של המצבים האלה, או אם חשים שמשהו אינו כשורה, יש למהר לקבל טיפול רפואי.

תחום אחר מכניס אותנו למערכת שיווי המשקל, ולא קשה לחשוב על דוגמאות: כל האנשים שסובלים מבחילה כשהם שטים או עולים על מתקן רווי אדרנלין בפארק שעשועים יוכלו להעיד על כך.

הסיבה הספציפית היא שבתרחישים אלה נפגעת מערכת שיווי המשקל – המורכבת ממערכות העצבים, הראייה ועוד – כך שהגוף מאבד את האוריינטציה שלו. כדורים ומדבקות ייעודיות הנלקחים מבעוד מועד עשויים להקטין את הבחילה שנחוש.

גורמים אפשריים נוספים של בחילות הם תרופות (בדקו תמיד מהן תופעות הלוואי האפשריות של התרופות שאתם נוטלים), רעב, לחצים, התקפי חרדה ועוד.

החדשות הטובות: ניתן לטפל

הצעד הראשון להתמודדות נכונה עם הבחילה הוא לנסות ולזהות מהו הגורם לה. יש מקרים בהם תדעו פחות או יותר ממה הבחילה נגרמת, אבל רבים בהם לא יהיה לכם ולו מושג קלוש. זה בסדר, כי אבחון גורמים המתחוללים בתוככי הגוף ומביאים לבחילות הוא משימה לרופאים מומחים.

ניתן לאבחן זאת בדרכים פולשניות, באמצעות טכנולוגיות רפואיות מתקדמות ובחלק מהמקרים על ידי בדיקה פיזית. הרופא אמור להחליט על הבדיקה או סדרת הבדיקות על פי מאפייני המקרה שניצב מולו.

בנוסף לכך הפך בשנים האחרונות השימוש באמצעי אבחון מתקדמים ובלתי פולשניים לנפוץ פי כמה. מכשיר האבחון Global Diagnostics, הבוחן את הגוף מ-א' ועד ת' באמצעות אלקטרודות המחוברות לרגלי האדם הנבדק, הוא דוגמא מצוינת לכך.

למעט המקרים הפשוטים בהם הבחילה תחלוף מעצמה כעבור פרק זמן קצר, יש צורך בטיפולים מסוימים. הטיפול הנבחר תלוי גם בגורם: לפעמים יש צורך בפתרון בעיה רפואית מורכבת (כמו מחלה או סיבוך פנימי) כדי להעלים את הבחילות והתסמינים האחרים. אם החשש הוא שהבחילה נגרמת מתרופות שהאדם צורך, דוגמת נוספת, הרופא המאבחן יחליט על החלפתן.

תרופות קונבנציונליות לטיפול בבחילות הן אפשריות אך אינן מומלצות לטווח הרחב עקב הסיכונים ותופעות הלוואי. תחת זאת רבים בוחרים להעדיף טיפולים אלטרנטיביים, ביניהם שינוי הרגלי התזונה, תוספי תזונה ו"תרופות הסבתא" למיניהן.