כמעט כל אחד מאיתנו סובל מכאבי בטן מדי פעם. כאשר הכאבים תוקפים חשוב להתבונן לא רק בעוצמת הכאב אלא גם במיקום שלו.

מהבחינה הזו אנחנו רואים שכאבי בטן תחתונה נחשבים לנפוצים מאד, ומהווים למעשה אחת התלונות הרפואיות השכיחות ביותר בעולם המערבי כיום. ההנחה היא שכל אחד מהאיברים השוכנים באזור הבטן התחתונה עלול להיפגע ולגרום לנזקים ולכאבים שאנו חשים.

כדי להפוך את התמונה למורכבת יותר, נציין כי יש כיום מגוון רחב של סיבות שעלולות להביא לכאבי בטן תחתונה. סיבה כללית היא פגיעות באיברים הנמצאים באזור, בעיקר המעיים ומערכת העיכול, אבל יש מגוון מקרים נקודתיים. זיהוי של הסיבות האפשריות, ופנייה לדרכי אבחון מתקדמות, הוא מפתח מרכזי לפתרון הבעיה.

אפנדיציטיס

את הסקירה אנחנו מתחילים עם דלקת בתוספתן, הידועה גם בשמה הלועזי אפנדיציטיס. זהו צינור הנמצא באזור הבטן התחתונה ושמחובר שם למעי העיוור (צקום), ומכאן שברור מדוע דלקת תוספתן תביא לכאבי בטן באזור הרלוונטי. בדרך כלל הכאב הזה מתחיל כדיפוזי, והוא יכול להיות ממושך. תופעות לוואי אחרות של האפנדציטיס הן חום, הקאות, בחילות ועוד.

יש לציין שהגורמים הספציפיים לאפנדציטיס אינם ידועים כיום, כאשר ההנחה היא שמדובר בהצטברות חיידקים ובזיהומים מסוגים שונים.

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס נחשב לחמור אפילו ביחס למחלות סרטן אחרות, כך שזיהוי מוקדם שלו הוא בעל פוטנציאל גדול מאד להציל חיים. הסרטן פוגע במעי, משבש את הפעילות הכללית של המערכת העיכול ויוצר לחץ פיזי על גבי המעי.

התוצאה היא חסימה של המעיים, וניחשתם נכון – גם כאבים עזים. חשוב לשים לב לתסמינים נלווים אחרים, דוגמת יציאות דמיות, שינויים בהרגלי היציאות שלא ניתן להסביר, ירידה במשקל למרות שהתזונה תקינה, עייפות כרונית ועוד.

סרטן המעי הגס נחשב לאחד מסוגי הסרטן הנפוצים בישראל. הוא עלול להיגרם כתוצאה מאורח חיים לקוי (השמנת יתר, היעדר פעילות גופנית, עישון), מחלות דלקתיות של המעי, גנטיקה ועוד.

גזים ונפיחויות

כל הורה יודע עד כמה הגזים והנפיחויות מקשים על התינוק שלו. הבעיה מופיעה בחודשים הראשונים לחיי התינוק, עם התפתחות מערכת העיכול שלו, ומהווה מקור לכאבים, לבכי ולאי נוחות כללית.

גם בגילאים מבוגרים יותר ניתן לסבול מגזים ומנפיחויות, כאשר בדרך כלל הם ייגרמו בעקבות תסיסה של סוכרים במעי הגז. כאשר הבעיה כרונית וכוללת תופעות לוואי דוגמת שלשולים או עצירות, ניתן לה שם שמאפיין למרבה הצער רבים – תסמונת המעי הרגיז.

בהקשר הנוכחי, חשוב לציין שהגזים והנפיחויות מביאים פעמים רבות לכאבים עזים בבטן התחתונה. בדרך כלל אדם הסובל מכך יחוש הקלה מסוימת לאחר יציאות או שחרור של הגזים. פתרון הבעיה המביאה לגזים ולנפיחויות יכולה לכן לשפר את המצב.

אז איך מאבחנים?

כאבים בבטן התחתונה מביאים לאי נעימות רבה ומלווים את האדם לעיתים לאורך זמן. כלל האצבע ביחס אליהם דומה לזה שמאפיין את רוב הבעיות הרפואיות: אבחון מוקדם וטיפול מהיר הם בגדר חובה.

הבעיה היא שזה לא פשוט לעשות זאת. לא מעט גורמים עלולים להביא לכאבי בטן תחתונה (בסקירה התייחסנו רק למרכזיים שבהם), כאשר בכוחם השלילי להעיד על הרבה מאד דברים שאינם בסדר מתחת לפני השטח.

כדי לשייך את התסמינים לבעיה הספציפית, ניתן לבצע אבחון כולל של מערכות הגוף. כזו היא בדיוק הבדיקה הנעשית באמצעות מכשיר Global Diagnostics הזמין ברשת המרפאות של ביו קיור. המכשיר סוקר את הגוף מ-א' ועד ת' תוך כשמונה דקות בלבד בצורה שאינה פולשנית, מאפשר לאתר בעיות וגם קשרים שעלולים להביא להן.