קוליטיס היא מחלת מעי דלקתית שאינה פשוטה להתמודדות כלל וכלל. המחלה מופיעה בצורה של התקפים, ביניהם הפוגות, כאשר כל התקף כולל תסמינים שעלולים להיות מורכבים. המחלה עלולה בהמשך לכך לפגוע במערכות ובאיברי הגוף השונים, החל מהמעיים ועד לאיברים מרוחקים יותר.

נושא האבחון מצריך התייחסות נפרדת על רקע העובדה שרבים מהאנשים החולים במחלת קוליטיס אינם מודעים לכך בשלבים הראשונים. כשהם מגלים זאת המחלה לרוב תימצא בשלבי התפתחות מתקדמים, מה שהופך את ההתמודדות איתה למורכבת.

חשוב להדגיש בהקשר הזה שיש מספר קבוצות באוכלוסיה שנמצאות בדרגת סיכון גבוהה יחסית לקוליטיס, מה שמצריך מהנמנים עליהן להיות עם האצבע על הדופק, לשים לב לתסמינים ולגשת לאבחון כשיש אצלם חשד ולו בסיסי למחלה.

בין היתר מדובר כאן באנשים בקבוצות הגיל בהן המחלה מתפרצת לרוב (שנות העשרים או לחלופין גילאים מבוגרים), אנשים שמשקל הגוף שלהם אינו תקין, אנשים שבמשפחה שלהם יש היסטוריה של מחלות מעי דלקתיות ועוד.

איך מאבחנים את מחלת קוליטיס?

יש כיום שיטות מגוונות לאבחון מחלת קוליטיס ומחלות מעי דלקתיות אחרות, כאשר בהרבה מקרים יהיה צורך במספר בדיקות שונות כדי לקבל תשובה חד משמעית. ראשית נתייחס לבדיקת הקולונסקופיה, המבוססת על החדרת צינורית דקה וגמישה אשר מצלמה בקצהה לתוך פי הטבעת.

המצלמה מאפשרת לגורם המאבחן לראות את הנעשה בתוככי מערכת העיכול, לאתר בעיות וגם את דרגות החומרה שלהן. גסטרוסקופיה היא בדיקה על בסיס דומה, אלא שהחדרת הצינורית במהלכה נעשית דרך הפה של האדם המאובחן ולא דרך פי הטבעת. על מחלת הקוליטיס ניתן ללמוד בהמשך לכך דרך בדיקות דוגמת קפסולה אנדוסקופית (פיתוח ישראלי מתקדם), צילומי בטן, טכנולוגיית רנטגן, בליעת חומר ניגודי ועוד.

אבחון מחלת קוליטיס יכולה להיעשות בצורה מדויקת בדרכים אלה, אבל הבעיה היא שיש צורך במגוון רחב של בדיקות. חלק מהבדיקות האלה לא נעימות לביצוע, כשצריך בהמשך לכך לקחת בחשבון את ההמתנה לבדיקות ולתוצאות שלהן, הסיכויים לחוסר סנכרון בין התוצאות ועוד.

החדשות המעודדות: יש פתרון נוח יותר

בדיקה מקיפה וכוללנית של הגוף, דוגמת זו הנעשית באמצעות מכשיר Global Diagnostics, עשויה לשנות את התמונה. במסגרת הבדיקה, הנמשכת כשמונה דקות בלבד, מתבצעת סקירה מקיפה של מערכות ואיברי הגוף, מכף רגל ועד ראש: בסך הכל מדובר כאן על יותר מ-600 איברים הפזורים ב-13 המערכות של הגוף.

הבדיקה מאבחנת בצורה שאינה פולשנית או כואבת שלל דברים שאינם כשורה בגוף, כולל כמובן מחלות מעי דלקתיות. זאת ועוד, היא עשויה לאתר גם בעיות בקשרים שבין איברים שונים, כך שאפשר יהיה ללמוד על גורמים אפשריים לאותה מחלת מעי.

דרכי הטיפול במחלת קוליטיס

בדומה למצבים רפואיים אחרים, גם במקרה של מחלת קוליטיס אבחון מהיר ומדויק משפר את סיכויי ההתמודדות בצורה דרסטית. לאחר שמאבחנים את מחלת הקוליטיס יש לגשת באופן מיידי לטיפול בה, שיכול כיום להתבצע בדרכים שונות.

הטיפול הרפואי בקוליטיס כולל תרופות רבות בהן יכול להיעשות שימוש, תרופות שהן בחלקן הגדול אנטי דלקתיות או אנטיביוטיות. את התרופות ניתן להתאים לביטוי הספציפי של המחלה ולדרגת החומרה שלה. במקרים מורכבים יחסית יבצע הגורם הרפואי פעולות כירורגיות אלה או אחרות, לרבות ניתוחים.

הנטייה כיום היא לנסות להימנע כמה שניתן מהטיפולים המורכבים יחסית שהוזכרו מעלה, ולנסות להתמודד עם המחלה באמצעות שינוי אורח החיים. כמעט בכל המקרים נדרש שינוי של התפריט התזונתי של האדם, תוך צריכת מאכלים ידידותיים למערכת העיכול והימנעות ממאכלים שעלולים להחמיר את התסמינים וחוסר הנוחות.

בעת התלקחות קוליטיס לדוגמא רצוי להימנע ממאכלים העשירים בסיבים תזונתיים, שומן, לקטוז או תאית. חשוב להקפיד על צריכת מים בכמות מספקת, כשטיפולים אלטרנטיביים שונים להרגעת הגוף והנפש יכולים להביא לאותו אפקט חיובי שמצפים לו.