על החשיבות של כלי הדם בתפקוד התקין של הגוף שלנו לא צריך לפרט. התפקיד של איברים אלה – בעיקר העורקים, הרקמות והורידים - הוא להעביר דם בגוף.

הבעיה היא שכלי הדם אינם חפים מבעיות, שעלולות להביא לנזקים חמורים לגוף ולעיתים גם לסכן את החיים שלנו. במקרה של מחלות בכלי הדם אנחנו נרצה מן הסתם לדעת מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם הבעיה ולהחזיר את זרימת הדם בגוף למצב התקין שלה. במאמר הבא תמצאו את התשובות לשאלות אלה ואחרות.

טיפול במחלות קיימות

בהרבה מאד מקרים מחלות של כלי הדם הן תוצר של מחלות אחרות התוקפות את הגוף, למשל עודף כולסטרול. אלו הן ברובן מחלות כרוניות שעלולות ללוות את האדם משך שנים ארוכות, בלי שהוא יוכל להתמודד איתן לחלוטין. חשוב כן לנסות ולטפל במחלות מהסוג הזה בשלבים הראשונים, לפני שהן יביאו לאותה פגיעה אפשרית בכלי הדם ובזרימת הדם בגוף.

יש כיום שורה ארוכה של תרופות שיכולות לסייע בבעיה ובתסמינים השונים שלה. תרופות די בסיסיות דוגמת אספירין עשויות למנוע התפתחות של הבעיה למימדי ענק. בכוחן להקטין את הסבירות להיווצרות קרישים בדם באזורים בהם יש את אותה פגיעה בכלי הדם.

טיפולים כירורגיים

מחלת כלי הדם עלולה להביא להיצרות שלהם עם הזמן, מה שכמובן מהווה בעיה לא פשוטה ואף מסכנת חיים. כאשר מזהים מצב של היצרות שכזו צריך לפתור אותו בהקדם האפשרי. יש כיום טיפולים שונים שזוהי התכלית העיקרית שלהם, טיפולים שמכניסים אותנו לכלי המשחק הכירורגי או אפילו הפולשני: צנתור או ניתוחי מעקפים (במהלכם מתבצעת עקיפה של חסימת כלי הדם עם מעקף סינתטי או כלי דם ממיקום שונה בגוף) יכולים להחזיר את המצב לקדמותו, תוך הקטנת הסיכון של האדם הסובל מהבעיה למינימום האפשרי.

חשיבות אורח החיים

כשזה נוגע למחלות כלי דם ולצרות אחרות הקשורת אליהם, רבים יטענו שה"תרופה" הטובה ביותר היא פשוט לנסות למנוע אותם. אפשר להגדיל את הסיכויים שזה יקרה באמצעות הקפדה על אורח חיים בריא ככל האפשר. התזונה צריכה להיות מאוזנת, מה שיסייע למשקל הגוף להיות תקין, כאשר חשוב לבדוק מדי פעם את המדדים מבחינת רמות הגלוקוז בדם, הכולסטרול וכן הלאה.

בהמשך לכך חייבים להרבות כמה שניתן בפעילות גופנית – יש תרגילים שיכולים לשפר את זרימת הדם בגוף - ולהימנע מפעולות המסכנות את הבריאות שלנו, דוגמת עישון.

נקודת ההתחלה: אבחון

עוד לפני שמתחילים לחשוב על הטיפולים שכן קיימים למחלות ולבעיות בכלי הדם, צריך לאבחן את המחלה בצורה מדויקת – אבחון שחייב להתבצע מוקדם ככל האפשר, לפני שהבעיה מתפתחת למימדי ענק.

יש מספר בדיקות אבחון פוטנציאליות, לרבות בדיקת דופלקס (שרואה את האופן בו נעשית זרימת הדם בגפיים) או בדיקת אנגיוגרפיה (בדיקת הדמיה הנעשית תוך הזרקה של חומרי ניגוד לדם). מדובר בבדיקות מורכבות יחסית לביצוע שחייבות להיעשות במכוני הדמיה המתמחים בתחום או בבתי חולים.

בשנים האחרונות נכנס לתמונה מכשיר אבחון מהפכני שעשוי לשנות את חוקי המשחק. המכשיר עונה לשם Global Diagnostics והוא מאפשר לבחון את פעילותם ורמת תקינותם של כ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף, כולל כמובן כלי הדם.

המכשיר מבוסס על העברת תדרים מאיברים ומאיזורים שונים בגוף באמצעות אלקטרודות המחוברות לרגליו של האדם הנבדק. האבחון כאן הוא לא רק מקיף אלא גם מהיר – הבדיקה כולה אורכת כשמונה דקות בלבד – והיא אינה כואבת או פולשנית (לכן מתאימה למכנה המשותף הרחב ביותר של האנשים). המכשיר הזה זמין כיום ברשת מרפאות ביו קיור.