לחץ דם גבוה, או יתר לחץ דם, הוא מצב בו ערכים הגבוהים (סיסטוליים) או הנמוכים (דיאסטוליים) של האדם גבוהים מ-140/90. זוהי בעיה נפוצה, שבהיעדר טיפול עלולה להביא לסיכונים רבים אצל האדם הסובל ממנה.

כדי להוסיף למורכבות, אבחון של יתר לחץ דם אינו דבר של מה בכך. בניגוד למצבים רפואיים מורכבים אחרים כאן אין לרוב תסמינים ברורים שאפשר לזהות. התוצאה היא שאנשים רבים סובלים מיתר לחץ דם במשך שנים, אם לא שנים ארוכות, בלי שהם מודעים לכך כלל וכלל – עובדה שהעניקה למצב את הכינוי "הרוצח השקט".

הבעיה: התסמינים נדירים ומופיעים רק במצבים קיצוניים

כפי שטענו מעלה, יתר לחץ דם הוא לא בעיה שפשוט לזהות על פי התסמינים שלה. בחלק הארי של המקרים לא יופיעו כלל תסמינים הניתנים לזיהוי, כאשר אלה שכן בגדר אופציה עשויים לאפיין באותה מידה בעיות רפואיות אחרות בגוף שאינן קשורות ללחץ הדם (לפחות לא בצורה ישירה, כי הגוף הרי פועל כמקשה אחת).

התסמינים שכן מאופיינים עם לחץ דם כאשר הוא גבוה במיוחד הם כאבי ראש, כאבים בחזה, קוצר נשימה, דימום מהאף ואף שינויים בראייה. מיותר לציין שתסמינים אלה עלולים לאפיין לא רק ערכים גבוהים במיוחד של לחץ דם אלא גם בעיה שמתפתחת בגוף האדם במשך שנים, לעיתים עד לרמה של בעיה כרונית.

אם האדם סובל מאלה ללא סיבה נראית לעין, תהיה זו המלצה מועילה לפנות לגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון ותחילת טיפול.

הכרת גורמי הסיכון

חלק בלתי נפרד מאבחון מחלות כיום הוא מודעות לסבירות לכך שהן יתקפו את הגוף, שהיא גבוהה יותר אצל חלק מהאנשים. במקרה של יתר לחץ דם, יש מספר גורמי סיכון שצריכים להביא לכך שהאדם יהיה עם האצבע על הדופק.

הראשון הוא כמובן הגיל, כאשר הסבירות ליתר לחץ דם עולה ככל שהאדם מזדקן. אנשים עם היסטוריה משפחתית של בעיות בלחץ הדם נמצאים אף הם בקבוצת סיכון מוגבר.

לפעמים הסיכון ליתר לחץ דם נובע מאורח חיים שאינו תקין של האדם, למשל משקל עודף, היעדר פעילות גופנית בכמות מספקת, תזונה שאינה מאוזנת (למשל עשירה מלח או לחלופין דלה באשלגן) וגם עישון של טבק ומוצריו. אורח החיים של האדם צריך להיות בריא בלי קשר ליתר לחץ הדם, אבל הנה לפניכם סיבה נוספת מדוע חשוב להקפיד על כך.

אז איך מאבחנים?

בהתחשב בעובדה שזיהוי לחץ דם גבוה על פי התסמינים הוא משימה מורכבת ולעיתים גם בלתי אפשרית, צריך לשאול איך בכל זאת ניתן לאבחן את המחלה.

התשובה הפשוטה היא שבאמצעות בדיקה ייעודית של לחץ דם. חשוב לזכור יחד עם זאת שלחץ הדם משתנה אצל כל אדם ואף במועדים שונים, כך שבהרבה מקרים יידרשו מספר בדיקות כדי שניתן יהיה ללמוד על בעיה שיטתית פחות או יותר.

את לחץ הדם הגבוה ניתן לאתר בבדיקות שגרתיות, כשחלק מהאנשים ניגשים לבדיקה כאשר הם חושדים שרמת לחץ הדם בגוף שלהם אינה תקינה.

אופציה אחרת, שהפכה לפופולארית במיוחד בשנים האחרונות, היא לאתר את לחץ הדם הלא תקין במסגרת בדיקה מקיפה של הגוף, הבוחנת את המערכות ואת האיברים השונים שלו.

כזו היא הבדיקה הנעשית באמצעות מכשיר גלובל דיאגנוסטיקס הזמין ברשת המרפאות של ביו קיור. המכשיר בוחן כ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף תוך פרק זמן של כשמונה דקות, בצורה שאינה כואבת או פולשנית (האבחון נעשה באמצעות תדרים המועברים לאחר חיבור אלקטרודות לרגליים). ניתן בדרך זו ללמוד לא רק על עצם יתר לחץ הדם, אלא לפעמים על הגורמיםהמביאים ללחץ דם גבוה.