איך שלא תסתכלו על זה, אסטמה של העור – או אטופיק דרמטיסיס – היא בעיה רפואית חמורה, שפוגעת בצורה משמעותית בבריאות ובאורח החיים של האדם הסובל ממנה.

המדובר הוא במחלת עור דלקתית, שהביטוי המובהק שלה הוא התקפים חוזרים ונשנים במהלכם העור מתייבש, מגרד או כולל על גביו דלקות לא נעימות.

למרות שיש שמייחסים את הבעיה בעיקר לילדים (כ-90% מהמקרים מתפרצים לפני גיל חמש), בפועל לא מעט מבוגרים סובלים ממנה. כמו כן ייתכן שאדם שסבל מהבעיה בילדות יחזור ויסבול ממנה גם בעשורים המאוחרים יותר של חייו.

בעיה לא פשוטה מכל הבחינות

לאסתמה של העור יש מספר תסמינים לא נעימים המזוהים איתה. כאמור, היא מביאה להופעת התקפים חוזרים ונשנים, עם תחושת גרד שלא מרפה מהאדם גם בשעות הלילה.

במצבים הקיצוניים האדם יגרד את העור שלו מבלי שיוכל לשלוט בכך, עד למצבים של זוב דם. נגעי המחלה אצל מבוגרים יהיו ממוקדים יחסית, אבל מנגד עלולים להופיע בכל אחד מאזורי הגוף.

עם התפתחות המחלה, חלים על גבי העור שינויים: העור הופך לעבה יותר באזורים הנגועים, כשהמרקם שלו הופך להיות מחוספס יותר. חלק מהחולים יסבלו מתסמינים של אסתמה (קצרת) או מנזלת אלרגית.

הגורמים לאסטמה של העור אצל מבוגרים

אסטמה של העור, בלי קשר לאוכלוסיית היעד הנפגעת ממנה, עלולה להתפתח עקב מספר גורמים. בדרך כלל מדובר כאן על מנגנונים שונים הפועלים במקביל, ולמעשה "מזינים" אחד את האחר.

זה מתחיל עם ליקויים המופיעים בשכבה העליונה של העור, האפידרמיס. הליקויים מביאים להפיכת השכבה הזו לחדירה, כך שייתכן שיחדרו מבעדה זיהומים או אלרגניים שונים. כך למעשה הבעיה עלולה להיגרם עקב ליקוי הקשור לפילגרין, מוטציה גנטית בגן.

גנים אחרים עלולים להביא להיווצרות הבעיה והופעת התסמינים הלא נעימים שלה: גנים המביאים לעיכוב הביטוי של גן הפילגרין, מחסור בלפידים שמביא לכך שעור הופך למיובש וכן הלאה.

נהוג כיום להאמין שלמחלה יש יסוד גנטי, אם כי הנחת היסוד היא שהגורם הגנטי לבדו לא אמור להביא לבעיה, אלא אם מתווספים אליו גורמים אחרים.

אוכלוסיה הפגיעה לאסתמה של העור היא נשים בהריון, כולל כאלה שאינן חוו את הבעיה קודם לכן. לא ברורות באופן מלא הסיבות המביאות לכך, אם כי סביר להניח שמדובר בשינויים שעוברת המערכת החיסונית של האישה בחודשי ההריון.

המטרה: אבחון מהיר וטיפול יעיל

אבחון אסתמה של העור יכול להתבצע במספר דרכים. בדרך כלל יתבונן הרופא המאבחן בתסמינים השונים המופיעים על גבי העור, דוגמת יובש עורי, דלקת עורית, גרד ועוד.

יש כיום אמצעים מתקדמים מאד לאבחון הבעיה, יחד עם בעיות רפואיות רבות ומגוונות אחרות. כך לדוגמא מכשיר האבחון הממוחשב Globatl Diagnostic, בו נעשה שימוש במרפאות ביו קיור.

המערכת מאפשרת לסקור תוך שמונה דקות בלבד את מצב הגוף והמערכות בו, מה שמעניק אבחון לבעיות רבות – כולל אסתמה של העור אצל מבוגרים.

החדשות הרעות שצריך להזכיר, ברמה הטיפולית, הן שלא ידועה כיום תרופה שיכולה להתמודד עם אסתמה של העור באופן מלא.

תחת זאת, עיקר המאמצים בפן הטיפולים מתמקדים בהקטנת תדירות ההתקפים, תוך כדי הקלה על התסמינים המאפיינים אותם.

בין האמצעים הטיפוליים המשמשים למטרות אלה אפשר למנות תכשירים ייעודיים, קרם לחות, משחות סטרואידיות או לא סטרואידיות, תרופות אנטי היסטמיניות שמאפשרות להקל על הגרד, שמני אמבטיה ועוד.

חשוב להתאים תוכנית טיפולית מלאה לכל אדם הסובל מסתמיני הבעיה (כי הביטויים והתסמינים שלה עשויים להיות שונים), ובכל מקרה לבקר אצל הרופא לביקורות או לאבחונים חוזרים באופן תדיר.