לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם) הוא בעיה רפואית חמורה מאד. לחץ הדם הגבוה הוא צרה צרורה, שמסבירה את הכינוי של הבעיה בתור "הרוצח השקט": הוא עלול להתפתח בגוף במשך שנים ארוכות, ולהביא לסימפטומים רק כאשר הפגיעה בגוף היא מוחשית. אם זה לא מספיק, מדובר בבעיה נפוצה מאד – על פי ההערכות אחד מבין חמישה ישראלים סובל מלחץ יתר דם בשלב מסוים בחייו.

אבחון מוקדם ככל האפשר של הבעיה, לפני שהיא מתפתחת למימדי ענק, הוא צעד משמעותי בדרך להתמודדות איתה. לצד זה חייבים להכיר את הגורמים שעלולים להביא ללחץ גם גבוה, במטרה לראות האם אדם מסוים נמצא בקבוצת הסיכון.

רשימה ארוכה של גורמים אפשריים

יש לציין כבר בנקודה הזו שבחלק הארי של המקרים – בכ-95% מהם למעשה – אי אפשר להצביע על גורם ספציפי המביא ללחץ הדם הגבוה. לרוב מדובר על שילוב של מספר גורמים, או שהגורמים עצמם אינם ידועים. מקרים מהסוג הזה מכונים "יתר לחץ דם ראשוני", בעוד שהמקרים האחרים הניתנים לזיהוי נקראים "יתר לחץ דם שניוני".

גורם סיכון מרכזי של לחץ דם גבוה הוא הגיל, כאשר הסבירות לסבול מלחץ דם גבוה עולה ככל שהאדם נמצא בגיל מבוגר יותר: גברים שגילם 55 ומעלה ונשים שגילן 65 ומעלה הם בקבוצת סיכון לבעיה. המגדר מהווה פרמטר נוסף, כאשר הסטטיסטיקה מראה שגברים סובלים מהבעיה יותר מאשר נשים. התורשה נכנסת לתמונה אף הוא, כאשר אנשים שיש אצלם היסטוריה של יתר לחץ דם במשפחה נמצאים בקבוצת סיכון לסבול מהבעיה אף הם.

יתר לחץ דם עלול להיות תופעת לוואי של מחלות ושל מצבים רפואיים מוגדרים, למשל סוכרת או היפרליפידמיה. מן העבר השני של המשוואה הבעיה עלולה להיווצר עקב תרופות וגלולות שהאדם לוקח: גלולות מניעת הריון אצל נשים, סטרואידים וכן הלאה.

חשוב להקפיד: אורח חיים בריא (ורגוע)

אורח החיים הוא פרמטר מרכזי בהגדרת הסבירות ללחץ דם גבוה, כיאה למשתנה שמשפיע באינספור מובנים על הבריאות שלנו. הסיכון הראשוני הוא השמנה או השמנת יתר, שמלווה פעמים רבות עם תזונה שאינה בריאה: תזונה עמוסה במלח או בשומן רווי לדוגמא. מנגד חשוב להקפיד על צריכה ראויה של ויטמין D ושל אשלגן, אשר חוסר בהם עלול להגדיל את הסיכויים ללחץ דם גבוה.

לצד זה חייבים להקפיד על אורח חיים אקטיבי: מי שלא מרבה בהליכות ובפעילות גופנית, מגדיל את הסיכויים שיסבול מיתר לחץ דם בשלב כלשהו בחייו. גורמי סיכון אחרים הם עישון וצריכה מוגברת של אלכוהול.

המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" נכון על אחת כמה וכמה במקרה של לחץ הדם. הדעה הרפואית הרווחת כיום היא שלחץ יתר מבחינה נפשית עלול להביא ליתר לחץ דם. זו הסיבה שחייבים להקפיד על אורח חיים רגוע ככל האפשר.

הסיבה הזו מסבירה מדוע אצל חלקים מהאנשים מופיעה "תסמונת החלוק הלבן", במסגרתה החששות שלהם מהבדיקה מביאים להעלאת מדדי לחץ הדם כשהם אצל הרופא. במצבים אחרים לחץ הדם שלהם עשוי להיות תקין לחלוטין.

המפתח: אבחון נכון

אין צל של ספק שאבחון מוקדם של לחץ דם גבוה הוא מפתח מרכזי להתמודדות ראויה עם הבעיה. ניתן לעשות את זה בבדיקות המתמקדות בלחץ הדם בלבד, אבל גם בבדיקות מקיפות שבוחנות שלל מערכות ואיברים בגוף.

בהקשר הזה יש להדגיש את מכשיר Global Diagnostics, בו נעשה שימוש ברשת מרפאות ביו קיור. המכשיר בוחן בתוך שמונה דקות בלבד יותר מ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף, ומאפשר ללמוד בצורה מהירה ובלתי פולשנית על בעיות שונות בגוף – כולל לחץ דם שאינו תקין.