הלב וכלי הדם מרכיבים את המערכת הקרדיו-ואסקולארית. הדם נע במערכת זו בצורה מחזורית ומספק חמצון ומזון לאיברי הגוף, לרקמות ולתאים. כמו כן, הדם גם מפנה פסולת מהרקמות השונות.
הלב הוא איבר שרירי שתפקידו להזרים דם. חלקו הימני של הלב מזרים דם לריאות, שם הוא מקבל חמצן. ואילו חלקו השמאלי של הלב מזרים דם לשאר חלקי הגוף, דם זה מספק חמצן ומזון ומסלק פסולת מחלקי הגוף השונים. להלן סקירה על הגורמים למחלות לב ולהפרעות בתפקודו התקין.

מחלת לב איסכמית

מחלת לב איסכמית זו בעצם מחלה שמאופיינת בהפחתת אספקת הדם לשריר הלב. לרוב היא נובעת עקב טרשת עורקים (מצב בו יש התעבות והפחתת הגמישות של דפנות העורקים המובילים דם ללב, התעבות כלי הדם מובילה לחסימה חלקית או מלאה באספקת הדם וגורמת להתקף לב).

הסיכון ללקות במחלת לב איסכמית עולה עם הגיל, המצב הרפואי - מחלות כמו יתר לחץ דם וסוכרת נחשבים לגורמי סיכון משמעותיים, עישון, אכילת בשר ומוצרים מן החי העשירים בשומן רווי, עודף כולסטרול ושומנים בדם וגנטיקה (קרובי משפחה חולי לב).
בארצות הברית ובמדינות המערב, טרשת עורקים הינה הסיבה העיקרית למחלות ולמוות.

סימנים למחלת לב איסכמית: כאב חזק בחזה בשעת מאמץ גופני (אנגינה פקטוריס) ואף כאבים חזקים בחזה בשעת מנוחה. הטיפול הקונבנציונאלי במחלת לב איסכמית מתרכז במתן תרופות ובביצוע צנתור או ניתוח מעקפים על מנת לשחרר את החסימה בכלי הדם.

צנתור לב

צנתור הינה פעולה רפואית פולשנית, בה מוחדרת צינורית פלסטיק אל אחד מעורקי הגוף ההיקפיים (דרך היד או דרך המפשעה). הצינורית הקרויה גם "צנתר" מגיעה לבסיס אבי העורקים, אליו מחוברים העורקים הכליליים המספקים דם לשריר הלב עצמו, שם מודגמת זרימת הדם ונבדקת האפשרות לחסימה חלקית או מלאה. במידת הצורך, ניתן לטפל בחסימה ואף להשתיל תומכן (סטנט) אשר ישחרר תרופה וימנע את הישנות החסימה ופגיעה בכלי הדם.

התקף לב

התקף לב (הקרוי גם אוטם שריר הלב) הינו מצב חמור ומסוכן בו שריר הלב אינו מקבל מספיק דם וחמצן, דבר שעלול לגרום לסיבוכים ואף מוות.
פעמים רבות, התקף לב נגרם כתוצאה מקריש דם אשר גורם לחסימה בעורק הכלילי (שתפקידו להוביל דם אל שריר הלב). חסימה זו עוצרת את אספקת הדם לאזור מסוים בלב ונגרם נזק בלתי הפיך לשריר הלב.
ברוב הפעמים, החסימה נובעת מרובד שומני טרשתי אשר נמצא בתוך כלי הדם ומגביל את זרימת הדם. הרובד השומני גורם להיווצרות דלקת בכלי הדם ולסכנת קריעה ודליפת דם מהעורק הכלילי.

סימנים להתקף לב

סימנים מקדימים להתקף לב יופיעו מספר ימים קודם לכן. והם כוללים:
- כאב חזק במרכז החזה (תעוקת חזה או אנגינה פקטוריס), העלול להתפשט לגב, ללסת וליד שמאל. הכאב אינו מוקל במנוחה. סימנים להתקף לב אצל נשים בדרך כלל לא יכללו כאב חזק בחזה.
- קוצר נשימה
- תחושת עייפות
- קושי בזמן מאמץ גופני
- הרגשת עילפון עד אבדן הכרה
- הזעה פתאומית כבדה
- בחילה, הקאה, הפרעות במערכת העיכול
- דפיקות לב חזקות
- אצל קשישים, ניתן לראות שהם מאבדים את יכולת ההתמצאות שלהם והופכים לחלשים ומבולבלים.

סיבוכים אפשריים בהתקף לב

- רקמה צלקתית שאינה מתפקדת במקום בו לא הוזרם דם לשריר הלב
- קרע בשריר הלב או היווצרות של מפרצת
- דלקת בקרום הלב או הגדלה עודפת של שריר הלב, דבר שעלול לגרום להפרעות קצב.
- היווצרות של קרישי דם העלולים להיות לנוע בדם, להיתקע בכלי דם קטנים יותר ברחבי הגוף ולחסום את אספקת הדם למח ולאיברי מטרה נוספים
- נכות חמורה ואף מוות

דום לב

דום לב הינו מצב בלתי צפוי ומסוכן בו הלב מפסיק לפעום. מצב זה נגרם בדרך כלל על ידי הפרעת בהולכה החשמלית בלב וגורמת לאבדן דופק, איבוד הכרה והפסקת נשימה.
דום לב יכול להיגרם על ידי התקף לב, והוא דורש טיפול מיידי. מכיוון שמדובר בהפרעה חשמלית בלב, פעמים רבות ניתן להציל חיי אדם באמצעות טיפולי החייאה ודפיברילטור הנותן שוק חשמלי ללב ובדרך כלל מחזיר אותו לפעולה סדירה.
פעמים רבות דום לב נגרם עקב פרפור חדרים. מצב זה נפוץ אצל קשישים והוא מאפיין התכווצויות מהירות ובלתי סדירות של חדרי הלב וחוסר הזרמת דם לגוף. לאחר זמן מה, הפעימות נפסקות באופן סופי = דום לב.
לאדם החולה במחלות כלי דם כדוגמת טרשת עורקים או שעבר התקף לב בעברו או שהוא בעל הפרעה מולדת בלב יש סיכוי גדול יותר לעבור דום לב.

אי ספיקת לב

אי ספיקת לב הוא מצב חמור. משמעותו כשל של משאבת הלב באספקת דם וחמצן לשאר חלקי הגוף. מצב זה יכול להופיע בכל גיל, אך הוא שכיח בעיקר בקרב מבוגרים וקשישים ואצל אנשים בעלי מום בלב.
ישנם גורמי סיכון התורמים להתפתחות אי ספיקה לבבית והם:
1. הפרעות בתפקוד שריר ומסתמי הלב - למשל: דלקת שריר הלב שיכולה להיגרם מזיהום חיידקי או נגיפי עלולה לגרום לנזק, היצרות של מסתם או מסתם דולף, חסימה של וריד לבבי או עורק הריאה.
2. לחץ דם גבוה
3. תזונה עשירה בשומן מהחי ובמלח
4. עישון
5. הפרעות ואורח חיים לקוי: סטרס, חוסר פעילות גופנית ועוד.
6. הפרעות קצב לב ומחלות המשפיעות על קצב הלב ותפקודו – למשל: אנמיה חמורה, אי ספיקת כליות, הפרעות קצב, מחלות בלוטת התריס ועוד.

תסמינים לאי ספיקת לב

בדרך כלל, תהיה תחושת עייפות בעת ביצוע פעולות גופניות, ישנוניות, בלבול, חולשה קשה ואף תשישות.
בנוסף תיתכן הצטברות נוזלים, בצקות ברגליים ובכפות הרגליים בכבד ובבטן, אובדן משקל קיצוני, קוצר נשימה חריף, עור כחלחל, תחושת חרדה ואי שקט.

באמצעות מכשיר הגלובל-דיאגנוסטיק, אנו בBIOCURE מאבחנים את הגורם/ הגורמים למחלות לב וכלי דם ומונעים את תהליך ההידרדרות במחלה והזדקקות לפעולות מצילות חיים.
בקליניקה שלנו אנו מאתרים ומטפלים בגורמי הסיכון להתקף לב / דום לב ועל ידי הכוונה וליווי בשינוי אורחות החיים, טיפול בתדרים, מתן המלצות תזונה ותוספי מזון המותאמים למצב הבריאותי של המטופל – ניתן בהחלט "להקדים תרופה למכה" ולשנות את הסיכוי ללקות בהתקף לב ובאוטם שריר הלב.