מחלות אוטואימוניות, על פי ההגדרה, הן מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו כתוצאה מכשל במערכת החיסונית שלו. הבעיה העיקרית הנובעת ממחלות אלה היא שבחלק הארי של המקרים אי אפשר לטפל בהן, כך שעיקר המאמצים נוגעים להקלה על התסמינים הכרוכים בהן והעלמה שלהם.

בתנאים האלה לא מפתיע מדוע רבים פונים בשנים האחרונות לכיוון של טיפול אלטרנטיבי, שמציע לא מעט דרכים יעילות להתמודד עם תסמינים המחלות האוטואימוניות.

למה לבחור בטיפול אלטרנטיבי?

טיפולים אלטרנטיביים במחלות אוטואימוניות נחשבים כיום לפופולאריים על רקע מספר סיבות. הראשונה היא שהיעילות של הטיפולים המסורתיים מוטלת בספק, כשלרוב אי אפשר להעלים לחלוטין את המחלה. הטיפולים הקונבנציונאליים עלולים להיות ממושכים ולכלול תופעות לוואי לא נעימות על הגוף, שרק מחמירים את הבעיה.

הטיפולים האלטרנטיביים, לעומת זאת, נוטים להיות "ידידותיים" הרבה יותר עבור הגוף והנפש גם יחד. למרות שהם לא הוכחו מבחינה מחקרית, אינספור אנשים (וגם מספר הולך וגודל של רופאים) יטענו בפה מלא שהיעילות שלהם היא גבוהה מאד.

בחלק מהמקרים נהוג לייחס את השיפור שחשים חולים במחלות אוטואימוניות לאפקט הפלצבו (אדם מרגיש שמקבל טיפול, כוחות הריפוי בגופו פועלים ויש הקלה בתסמינים) או להיבט הנפשי.

טיפולים הומאופתיים

בנקודה הזו, צריך להיכנס מעט לעובי הקורה ולראות מהם הטיפולים האלטרנטיביים שעשויים להיכנס לתמונה במקרה של מחלות אוטואימוניות. הסוג הראשון של הטיפולים הוא טיפולים הומאופתיים, המבוסס על תכשירים טבעיים שנרקחים על ידי המטפלים בהתאם לרמת המורכבות של הבעיה ממנה סובל המטופל והתסמינים העיקריים שלה.

התרופות ההומאופתיות מאפשרות שיפור משמעותי בתסמיני הבעיה, תוך הקלה משמעותית בכאבים ובחוסר הנוחות.

תזונה

כיום, ידוע שיש לתזונה שאנחנו צורכים השפעה משמעותית על הבריאות שלנו. תזונה נכונה לכן יכולה להקל בצורה משמעותית את התסמינים הלא נעימים שנהוג לזהות עם המחלות האוטואימוניות השונות. ההמלצה הנטורופתית הראשונה היא להימנע כמה שאפשר ממזונות הנחשבים לאלרגניים, לרבות מוצרי חלב, חיטה, תירס, אגוזים, בוטנים, שוקולדים, משקאות עתירי קפאין ועוד.

כן חשוב לצרוך מאכלים בהם כמויות גבוהות של חומצות שומן בלתי רוויות וסיבים צמחיים, מזונות הנחשבים לנוגדי אלרגיה, מזונות פשוטים לעיכול ועוד. כמה מהמזונות המומלצים הם:

  • פירות וירקות- מכילים כמות גבוהה של ויטמינים ומינרלים, ונחשבים גם לנוגדי חמצון.
  • דגי ים – דגים דוגמת סלמון, הרינג, פורל, טונה או סרדין כוללים חומצות שומן אומגה 3.
  • אגוזים, שקדים וזרעים – עשירים אף הם בחומצות שומן.
  • דגנים מלאים, קטניות, ירקות ירוקלים – עשירים בויטמין B.
  • קטניות, נבטים ועוד – עקב כמויות גבוהות של אבץ שיש בהם
  • ועוד

רבים ימליצו לא להסתפק בשינוי הרגלי התזונה, אלא לחזק אותה עם תוספים שמשפרים מדדים חיוניים לפעילות המערכת החיסונית של הגוךף – למשל תוסף של אומגה 3, הנחשב לנוגד דלקות ומביא לאיזונן של התגובות החיסוניות בגוף. ניתן להשתמש למטרות דומות בצמחי מרפא, אם כי חשוב לבחור בצמחים שאינם מביאים להמרצה מאסיבית של המערכת החיסונית.

דיקור סיני

קצרה היריעה מלפרט כאן באריכות על כל התורה העומדת מאחורי הדיקור הסיני, והרפואה הסינית כמכלול. התפיסה העיקרית כאן היא שמחלות בגוף האדם, ועל אחת כמה וכמה מחלות אוטואימוניות, מתרחשות כאשר חלק שיבוש בזרימת נתיבי האנרגיה בגוף.

הדיקור הסיני אמור להחזיר את האיזון האנגרטי הזה, ולכן להקל בצורה משמעותית על הסימפטומים המגוונים המזוהים עם מחלות אוטואימוניות. הדיקור הסיני נחשב ליעיל במיוחד במחלות דוגמת קוליטיס, קרוהן ואחרות.

מומלץ לפנות למקום אחד המספק כמה שיותר פתרונות בתחום, מה שיאפשר "סנכרון" בין הטיפולים ויקל על התהליך. רשת המרפאות ביו קיור עונה על ההגדרה הזו, ומציע טיפולים רבים משדה המשחק האלטרנטיבי עבור מחלות אוטואימוניות ובעיות רפואיות אחרות.