כל אדם סובל מכאבי ראש מפעם לפעם. החדשות הרעות הן שיש כאלה עבורם התמונה הופכת למורכבת פי כמה, פשוט מכיוון שעוצמת הכאבים היא חזקה במיוחד: לעיתים עד לרמה של השפעה שלילית על כל מערכות הגוף, חוסר תפקוד של ממש ותופעות נלוות.

המאמר הנוכחי יציג לכם מעט חדשות טובות, והן שניתן לטפל כיום בצורה יעילה בכל סוג של כאב ראש – כולל בכאבים החזקים יותר. על דפוסי הכאבים החזקים, חשיבות האבחון המהיר שלהם והטיפולים שעשויים להיכנס לתמונה תוכלו לקרוא במאמר הנוכחי.

ראשית: מה מביא לכאבי ראש חזקים?

כאבי ראש חזקים במיוחד עלולים להיגרם במספר מצבים עיקריים. המצב הראשון הוא דימום תת עכבישי, שנוצר כתוצאה מפגיעה בכלי הדם הנמצא מתחת לשכבה העכבישית שבקרום המוח.

לא תמיד מודעים לעצם הדימום הזה, שעלול להיגרם עקב פגם מובנה בכלי הדם במוח, התרחבות של כלי הדם, כשלים בחיבור בין כלי הדם ועוד. בכל מקרה, כאב הראש כאן הוא עצום ובדרך כלל גם פתאומי.

כאבי ראש חזקים הם אחד התסמינים של מיגרנות, כך שהכאבים עשויים לחזור אצל אדם הסובל ממיגרנה – מה שלמרבה הצער לא הופך אותם לחזקים ולכואבים פחות.

כאב ראש מקבצי היא מחלה חמורה נוספת שעלולה להביא לאותם כאבי ראש חזקים, וכך גם מחלות זיהומיות (למשל זיהום בקרום המוח), חבלות פיזיות בראש, שתייה או אכילה של דברים קרים מאד (Brain Freeze, שנמשך לרוב מספר שניות) ועוד.

אבחון הבעיה

בהרבה מקרים כאבי ראש חזקים, עם כל חוסר הנעימות שבהם, לא בהכרח מעידים על כך שהאדם סובל ממחלה חמורה שמצריכה טיפול מיידי. עם זאת, כדי לשלול את החשד הזה כן חשוב לבצע אבחון רפואי של הבעיה.

בחלק מהמקרים הפנייה תהיה לחדר המיון, בין אם באופן עצמאי ובין אם בהפנייה של רופא קופת החולים – בעיקר כאשר הכאבים פתאומיים וחדים, ולא כרוניים בעלי עוצמה קבועה.

אבחון הבעיה נעשה לרוב באמצעות שילוב של מספר בדיקות, למשל בדיקות רופא מומחה, בדיקת CT, בדיקת MRI, בדיקת הדמייה של המוח ועוד.

בשנים האחרונות הפך ללגיטמי השימוש במערכות לאבחון ממוחשב, בראשן מערכת גלובל דיאגנוזיס בה נעשה שימוש בסניפי חברת ביו קיור, וגם אותה ניתן לכן להכניס לתמונה.

אבחון מהיר של הבעיה עשוי להביא לכך שהטיפול בה יהיה מיידי, ובכך למנוע נזקים חמורים יותר או חוסר נוחות גדולה לאדם הסובל מהכאבים. לכן אסור להתפשר ברמת המקצועיות של הגורם שמבצע את האבחון, ובוודאי שלא לקחת דברים כמובנים מאליהם.

אפשרויות הטיפול הבולטות בבעיה

יש כאבי ראש שאנחנו פשוט ממתינים שהם יעברו, עם או בלי לקיחת תרופות ללא מרשם שיש בכל בית ישראלי ממוצע. האם זו צריכה להיות התמונה במקרה של כאבי ראש חזקים במיוחד? ובכן, ממש לא בטוח.

חשוב להדגיש כי הטיפול עשוי להיות תלוי בגורם שמביא לאותם כאבי ראש, כך שלדוגמא אם מאובחן דימום תת עכבישי יש לעבור טיפול מותאם אצל נוירוכירורג. בדרך כלל הטיפולים האלה יתמקדו בתיקון הפגיעה הספציפית בכלי הדם, שהביאה מלכתחילה לכאבים.

יש טיפולים תרופתיים שעשויים לעזור לאורך זמן, וגם למנוע את אותם סיבוכים עתידיים שכל אדם הסובל מכאבי ראש חזקים עלול לסבול מהם.

גם כאן הדפוס של כאבי ראש עשוי להשפיע על אופן הטיפול, כשלמשל במקרה של כאבי ראש מקבציים נותנים בדרך כלל בנקודת ההתחלה ריכוזים גבוהים של חמצן.

תרופות בסיסיות לשיכוך כאבים יכולות להקל על עצמת הכאבים, ולכן לשפר את יכולת התפקוד של האדם במהלכם, אבל ברור שלא מדובר כאן על פיתרון מקיף או כזה שאפשר לסמוך עליו לטווח ארוך יותר.