גיל המעבר הוא פרק זמן משמעותי מאד בחייה של כל אישה: גיל זה מציין את המעבר לתקופה שאחרי הפוריות והמחזור החודשי.

תקופה זו מבטאת שינוי משמעותי בחיי האישה, כשבעידן של אורך חיים גבוה מדובר בנקודת ציון חשובה. לאחר ההגעה לגיל המעבר יש לאישה לחיות עוד עשרות שנים הרי, שמאופיינות במספר תופעות שהולכות פעמים רבות יד ביד עם גיל המעבר.

התסמין העיקרי: גלי חום

התלונה הנפוצה ביותר של נשים שמגיעות לגיל המעבר, ואולי הסממן העיקרי של השלב הזה בחיים, הוא גלי החום. כ-80% מהנשים בגיל המעבר סובלות מגלי חום, לסירוגין (אפילו מספר פעמים ביום) ולתקופה של מספר שנים.

כל גל חום שכזה הוא הכל חוץ מנעים, עם תסמינים דוגמת הזעות, צמרמורות, האצה של דפיקות הלב או תחושות חרדה. גלי החום האלה מופיעים לא פעם במועד הקרוב להופעת המחזור החודשי, בתקופה בה הוא עדיין מופיע.

גלי החום משפיעים לרעה על התפקוד של האישה לאורך היום, מביאים לתחושה של חוסר נוחות ולעיתים גם למבוכה. בכוחם השלילי לשבש את השינה של האישה, מה שמחמיר עוד יותר את הקושי. גם כך כ-30-40% מהנשים סובלות מהפרעות שונות בשינה בגיל המעבר.

יובש וצריבה

גוף האישה עובר הרבה מאד שינויים הורמונליים בגיל המעבר, שמביאים למספר תסמינים שאינם נעימים. כמות האסטרוגן בגוף האישה יורדת, מה שעלול לגרום לפגיעה ברירית הנמצאת סביב הנרתיק וצינור השתן.

התוצאה היא ניוון, פגיעה בגמישות ויובש של הנרתיק, שמקשים על האישה במובנים שונים. היובש מביא למשל לכאבים שהאישה חשה בעת שהיא מקיימת יחסי מין (כמובן שגם בגיל המעבר היא יכולה לקיים יחסי מין), כך שנשים רבות בוחרות לצמצם את יחסי המין בשנים אלה, או אפילו להימנע מהם.

מערכת השתן מושפעת אף היא לרעה מהתסמינים של גיל המעבר. האישה חשה תחושה של צריבה במהלך מתן שתן, לצד תסמינים אחרים שפשוט לא יכולים להיות נעימים: הפחתה של שטף זרימת הדם, הגדלת הסבירות לזיהומים בדרכי השתן, מצבים של בריחת שתן ועוד.

כאבים

השינויים שעובר גוף האישה עלולים לגרום לכאבים בדרגות עוצמה שונות. יותר ממחצית מהנשים מדווחות על כאבי פרקים בעת גיל המעבר, וזהו סוג הכאב השכיח ביותר בפרק זמן זה של החיים. הסיכוי לסבול מכאבי פרקים גדול משמעותית אצל נשים שמשקל הגוף שלהן עודף, או אפילו נשים שהמצב הנפשי שלהן הוא בכי רע (דיכאון למשל עלול להביא להחמרת הכאבים בפרקים).

השינויים ברמות האסטרוגן שחלים בגיל המעבר, בעיקר בחלק הראשון שלו, עלולים להביא לרגישות יתרה ואף לכאבים בשדיים של האישה. הכאבים באים והולכים, ומופיעים בדרך כלל בשני השדיים. בכל מקרה זו תהיה המלצה מועילה בשנים אלה תהיה לעקוב אחר צורת השדיים, למשש אותם מדי פעם ולבצע בדיקות לאבחון גידולים, בראשן ממוגרפיה.

שיבוש מאזני הגוף

השינוי שחל ברמת האסטרוגן בגוף האישה עלול להביא לשינוי בפרופיל השומנים של דם האישה, שאחת השלכותיו הוא שינוי בערכי הכולסטרול – עלייה בערכי LDL וירידה בערכי HDL.

כתוצאה מכך הסבירות לחלות במחלות לב וכלי דם, או לחלופין לסבול מהתקפי לב, עולה. הירידה הקיצונית בצפיפות העצם, שמאפיינת בעיקר את השנים הראשונות לאחר ההפסקה של המחזור החודשי, עלולה להביא למחלת האוסטיאופורוזיס הידועה לשמצה. סיכון אחר הוא לעלייה במשקל הגוף, שנגרמת עקב הפחתת מסת השריר.

בעיות נפשיות

המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" נכון, מהצד השלילי שלו, עבור לא מעט נשים בגיל המעבר. נשים רבות מרגישות בתקופה זו שהנשיות שלהן יורדת, כשגם התסמינים הגופניים הרבים אינם מסייעים. כתוצאה מכך הן עלולות לשקוע בדיכאון, בייחוד אם יש להן היסטוריה של דיכאון, אם הן עברו כריתה של השחלות ועוד.

עם ההפחתה בכמות האסטרוגן עולים הסיכויים של האישה לסבול מדמנציה, שהסיכון לה עולה עם הגיל לרוב.