מחלות לב, מעצם ההגדרה, פוגעות בתפקוד של הלב או ברכיבים שלו. כשרואים את תפקידי הלב, אפשר להבין מדוע המחלות האלה מסכנות חיים. למרבה הצער יש שורה ארוכה של מחלות לב פוטנציאליות, כל אחת עם חוקים משלה. אבחון מוקדם של מחלות לב הוא צעד הכרחי בדרך לשמירה על הבריאות שלנו.

יש כיום שלל שיטות לאבחון בעיות הקיימות בלב, כאשר נקודת ההתחלה ברוב המקרים היא זיהוי התסמינים שעשויים לאפיין מחלות לב. לפניכם סקירה של התסמינים העיקריים שעלולים להצביע על מחלה המתפתחת בלב.

כאבי חזה

אחת התלונות הראשוניות השכיחות אצל אנשים הסובלים ממחלת לב היא כאבים ותחושת לחץ בחזה. הכאבים האלה עלולים להעיד כמובן על התקף לב, חלילה, אבל גם על מחלות ובעיות רפואיות אחרות (דלקת קרום הלב לדוגמא).

בחלק מהמקרים הכאבים האלה מתפשטים לאזורים אחרים בגוף, למשל לכתף, ליד השמאלית או ללסת. כאבים המופיעים באזורים אלה עלולים אף הם להעיד על כך שדבר מה אינו כשורה בתפקוד הלב.

אם חשים כאב הנמשך מספר דקות, עם או בלי תחושת "סחיטה" בחזה, רצוי לגשת לרופא בהקדם האפשרי. כך גם במקרה של כאבים המופיעים כאשר הגוף פעיל ומופסקים במנוחה. למי ש"רגיל" לכאבים בחזה, למשל אדם הסובל מתעוקת חזה, הסימן המחשיד הוא שינוי של תדירות הכאבים. שינוי שכזה עלול להעיד על התקף לב.

קוצר נשימה

קצרה היריעה מלפרט כאן באריכות על ההשפעה המשמעותית שיש ללב על מערכת הנשימה ועל הריאות של האדם. מה שחשוב להדגיש בהקשר הנוכחי הוא שכתוצאה מכך, בעיות בנשימה עלולות להצביע על כשלים בלב. התסמין העיקרי הראשון הוא קוצר נשימה, שהוא אחד הסימנים של מחלות לב שונות.

לצד זה צריכים להיות ערים לשיעולים שהמקור שלהם לא ברור, מאחר שייתכן שהשיעול לא קשור להצטננות או לצרבת, אלא לבעיות בלב.

עילפון וחולשה

כמו חלק מהתסמינים האחרים, גם במקרה של התעלפויות אפשר לשייך אותן ללא מעט מצבים רפואיים בעייתיים, הקשורים למחלות השונות של הגוף. ניתן למצוא במצבים מסוימים קשר בין העילפון לבין המחלות בלב, כאשר אחת הסיבות הנפוצות להתעלפויות היא הפרעה בקצב פעימות הלב.

אדם הסובל ממחלות לב עלול להרגיש חולשה, לאורך היום או הלילה כאחד, מכיוון שהלב הפגוע לא מעביר דם באופן ראוי לאיברים השונים. תסמין אחר הנגזר מכך הוא הזעה קרה, שלעיתים לא מוצאים לה הסבר.

לא לוקחים סיכונים

למרות שחלק מהתסמינים שהוזכרו כאן עם כלליים, ולכן אפשר לייחס אותם לשלל מצבים רפואיים אחרים, אנחנו ממליצים שלא לקחת סיכונים. הופעה של התסמינים האלה ללא הסבר רלוונטי, ועל אחת כמה וכמה של מספר תסמינים, יכולה להדליק הרבה מאד נורות אזהרה.

כאמור, יש כיום דרכים ושונות לאבחון מחלות ובעיות בלב, לרבות צנתור אבחנתי, בדיקת דם, אקו לב, א.ק.ג, מיפוי של הלב ועוד. ייתכן שהגורם המטפל יחליט לבצע מספר אבחונים, במטרה לקבל תמונה מלאה. ניתן לפנות מראש לאבחונים כלליים ומקיפים של הגוף, דוגמת אבחון באמצעות מכשיר Global Diagnostics הבוחן יותר מ-600 איברים ו-13 מערכות של הגוף. הוא עלול להצביע על בעיות הקשורות ללב או נובעות מתפקוד לא תקין שלו.

הזמן הוא אחד ה"אויבים" הגדולים ביותר של מי שסובל ממחלות לב. ללא טיפול מהיר עלול להיגרם נזק בלתי הפיך, לעיתים עד לרמה של סכנת חיים – כך אסור להמתין אלא לגשת לאבחון בהקדם האפשרי. לאחר שחושדים בבעיה ניתן להעניק לה טיפול ראשוני, לרבות תרופות נוגדות קרישה, משככי כאבים, מרחיבים של כלי הדם, תרופות להמסת קרישה, צנתור ועוד.