כאבי ראש הם אחת התלונות הנפוצות כיום בעולם המערבי. כאבי ראש מקבציים הם אמנם נדירים יותר, אבל אנשים הסובלים מהם נמצאים בהתמודדות שאינה פשוטה.

המדובר הוא בכאבי ראש חד צדדיים, שבדרך כלל יופיעו באזור ארובת העין ויהיו מלווים בתסמינים לא נעימים אחרים. מאפיין נוסף הוא שכאבים עזים אלה באים והולכים, כך שלצד תקופות של רגיעה יש התקפים מורכבים מאד להתמודדות.

אבחון נכון של הבעיה

אבחון כאבי ראש מקבציים מתחילים פעמים רבות מבחינת התסמינים שניתן לזהות עם הבעיה. זה מתחיל כמובן עם כאבי הראש, כפי שהוזכרו מעלה, שעלולים להופיע גם כשמונה פעמים מדי יום.

כל אחד מההתקפים מופיע לתקופה שאינה ארוכה יותר מדי – החל מרבע שעה ועד כשעיתיים – כאשר השעות של הכאבים תהיינה בדרך כלל קבועות. הכאבים בהמשך לכך מופיעים פעמים רבות בלילה ומפריעים לשינה התקינה של האדם.

העובדה שמקור הכאבים הוא באזור ארובת העין עלולה להביא לסימפטומים דוגמת הפרשות מהעין, אדמומיות או נפיחות מסביב לה, נזלת, הזעת יתר ועוד. כתוצאה מכל אלה האדם הסובל מהבעיה ירגיש תחושה של חוסר שקט, לעיתים עד לרמה של חוסר אונים או דיכאון.

המפתח: אבחון נכון

התסמינים של כאבי ראש מקבציים די ברורים ביחס למצבים רפואיים אחרים, אבל עדיין לא כל האנשים מצליחים לזהות אותם. זאת ועוד, חלק מהתסמינים המזוהים עם הבעיה נחשבים לכלליים יחסית ועלולים לאפיין באותה מידה בעיות רפואיות אחרות: חשוב לכן לבצע רישום מדויק ככל האפשר של הכאבים מבחינת זמני ההופעה, התדירות, המיקום ודרגת הכאב.

אבחון כאבי ראש מקבציים נעשה לרוב על פי התסמינים, שמעלים את החשד הראשוני שמשהו שאינו כשורה מתרחש מתחת לפני השטח. בהמשך לכך נעשה שימוש באמצעי אבחון מתקדמים הנפוצים כיום בזירה הרפואית, דוגמת בדיקות CT או MRI. כדי להפוך את החיים לפשוטים יותר ניתן לבחור בשיטות אבחון מהפכניות שמאפשרות ללמוד הרבה מאד על מצב הגוף בכל מובן אפשרי.

בהקשר הזה מקבל מקום של כבוד מכשיר האבחון Global Diagnostics של חברת VITATEC הזמין ברשת מרפאות ביוקיור. המכשיר בוחן בצורה ממוחשבת שאינה פולשנית יותר מ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף, מאפשר ללמוד על הרבה דברים פוטנציאליים שאינם בסדר בו וגם על קשרים שנוצרים בין איברים ומערכות. המכשיר יכול לקצר מאד את התהליכים בדרך לאבחון הבעיה, מה שכמובן מקל על ההתמודדות איתה בשלבים המאוחרים יותר.

איך מטפלים בבעיה?

החדשות המעודדות פחות ביחס לכאבי ראש מקבציים הם שלא ידוע נכון לנקודת הזמן הנוכחית טיפול שמאפשר להתמודד איתם באופן מלא ומוחלט, ובטח לא להביא להפסקת הכאבים לחלוטין.

הטיפולים שכן מוצעים כיום מתמקדים בהקלה על הסימפטומים הרבים והלא נעימים שסובלים מהם, ולכן אי אפשר לזלזל בהם. במילים אחרות: מטרת העל של הטיפולים בכאבי ראש מקבציים היא לא בהכרח להפחית את תדירות הכאבים או לקצר אותם (מה גם שהכאבים חולפים תמיד), אלא להקל על התסמינים כך שהכאבים לא ישבשו באופן מוחלט את ההתנהלות של האדם.

לא מעט תרופות עשויות להיות רלוונטיות מהבחינה הזו. הטיפולים התרופתיים נחשבים לנפוצים מאד, כאשר תרופות משככות כאבים – חלק מהן תרופות מרשם וחלק מהן לא – מאפשרות להקל על עוצמת הכאבים.

במצבים אחרים וחמורים יותר יהיה צורך להגיע לבית החולים למיון, במטרה לקבל טיפולי חמצן שעשויים להקל אף הם על הכאב. בהתאם לגורם של כאבי הראש ייתכנו טיפולים נוספים, כאשר דוגמא לכך היא ניתוחים כירורגיים שיכולים להקל בצורה משמעותית על עוצמת הכאבים לטווח ארוך יחסית.