כל אחד מאיתנו סובל מדי פעם משלשולים. בדרך כלל הם מעידים על דבר מה מקולקל שאכלנו, אבל ייתכנו גורמים דוגמת מחלות קיימות, אלרגיות או אפילו מצבים נפשיים.

כאשר לשלשול מלווים כאבי בטן, יכול להיות שמדובר בשני הצדדים של אותו מטבע – כלומר בבעיה משותפת המביאה לשני התסמינים. חשוב מאד לרדת לשורש הבעיה ולגלות מה מביא לשלשולים, לכאבי הבטן וליחס הישיר הנוצר ביניהם.

נקודות ההשקה בין כאבי בטן לשלשולים

הופעה משותפת של כאבי בטן ושלשולים אפשרית במספר תרחישים. הראשון הוא שכאבי הבטן והשלשולים מעידים יחדיו על בעיה מסוימת המביאה לשניהם. כך למשל זיהומים, קלקולי קיבה או מחלות שונות כוללים ברשימת התסמינים האפשריים שלהם הן שלשולים והן כאבי בטן. לא תמיד הם יופיעו יחדיו או באותן דרגות עוצמה, אבל חשוב לשאול מה מקור הבעיה הגופנית הגורמת לאותן צרות צרורות.

הקשר בין כאבי בטן לשלשולים יכול להיות ישיר אפילו יותר. הסיבה הפשוטה היא שבתרחישים מסוימים השלשולים עלולים לגרום לכאבי הבטן. הם מביאים לכך שמערכת העיכול של האדם מתאמצת ועובדת "שעות נוספות", מה שעלול להביא להשלכות לא נעימות ביניהן תופסים מקום של כבוד כאבי הבטן.

בנוסף לכך ייתכן שהקשר בין הגורמים האלה יהיה עקיף יותר, כאשר השלשולים יפגעו במערכת אחת של הגוף – מה שיגרור בהמשך לכך פגיעה באיברים חיוניים דוגמת הבטן. הרבה מאד תרחישים אפשריים כאן, וזה הופך את התמונה למורכבת פי כמה ממה שאנשים חושבים.

מדוע חשוב לבחון את הקשר?

האוכלוסייה האנושית הסובלת משלשולים ומכאבי בטן נחלקת למספר קבוצות. יש כאלה שיחכו עד יעבור זעם והתסמינים הלא נעימים האלה ייעלמו. זה בהחלט הגיוני במצבים מסוימים, ביניהם קלקול קיבה נקודתי.

אנחנו רוצים להתייחס כאן דווקא לקבוצה השנייה: אותם אנשים אשר מרגישים שדבר מה אינו בסדר בגוף שלהם. זה יכול להיות מצב בו כאבי הבטן והשלשולים מופיעים בתדירות גבוהה מדי, או שהעוצמה שלהם חריגה.

בחינת הקשר תאפשר לכם להבין את הגורמים המביאים לכל אחד מהתסמינים האלה, ידע שהוא הכרחי בדרך לטיפול המוצלח בבעיה. חשוב לשים לב הרי לטיב הקשרים הקיימים כיום בגוף, בו מערכת אחת משפיעה על האחרת ובו יש סנכרון מלא בין איברים שונים.

שיטות האבחון הקיימות כיום

יש כיום מגוון לא מבוטל של שיטות אבחון. את השלשולים וכאבי הבטן קשה בדרך כלל לאבחן בזמן אמת, מטבע הדברים, אבל ההנחה היא שבמקרים חריגים יש דברים המסתתרים מתחת לפני השטח אותם ניתן לגלות באמצעות היצע הבדיקות הקיים כיום.

הבעיה היא שדרכי האבחון המקובלות כיום של בעיות בבטן ובמערכת העיכול אינן נעימות, כאשר חלקן פולשניות, כרוכות בכאבים או אפילו בסיכונים מסוימים. חשבו למשל על אנדוסקופיה במסגרתה מכניסים לתוככי מערכת העיכול צינורית הכוללת על גביה סיב אופטי ומצלמה, או על בדיקה רקטלית גופנית שהיא לא רק כואבת אלא גם בלתי נעימה, יש שיגידו אף מביכה.

החדשות הטובות הן שיש גם בדיקות מזן אחר, שאינן פולשניות וגם לא כרוכות בכאבים או בסיכונים. כאן ראוי להזכיר את מכשיר האבחון גלובאל דיאגנוסטיקס, הבוחן באמצעות אלקטרודות המחוברות לגוף את הנעשה בכ-600 איברי הגוף ב-13 המערכות שלו.

המכשיר מאפשר ללמוד על כל מה שאינו בסדר בפעילות מערכת העיכול והבטן, כולל אותם קשרים חיוניים שהזכרנו קודם לכן. הבדיקה פונה למכנה משותף רחב מאד של אנשים, כולל כאלה שנמנעים או לא יכולים לבצע את הבדיקות המסורתיות, ומאפשרת לקבל תוצאות תוך פרק זמן קצר במיוחד.