אסטמה הינה מחלה ריאתית כרונית חסימתית התקפית, שנחשבת לנפוצה מאד באוכלוסייה. זוהי בעיה שהיא הכל חוץ מפשוטה להתמודדות, כאשר האסטמה כוללת שורה ארוכה של תסמינים המופיעים כהתקפים, לרוב כתוצאה מאלרגיה.

תסמיני האסטמה האפשריים כוללים נשימה "כבדה", קוצר נשימה, שיעולים כרוניים, ליחה, ירידה בסיבולת לב הריאה, עלייה בייצור הרירית הגורמת לקשיים במלאכת הסילוק שלו ועוד. תדירות ההתקפים משתנה אצל כל אדם ותלויה בדרגת החומרה של המחלה ובנסיבות סביבתיות שונות.

אבל איך בדיוק יודעים שאכן מדובר באסטמה? ומה אפשר לעשות כדי להתמודד איתה? החדשות הטובות הן שבשני המקרים יש לא מעט דברים שניתן לבצע אם רק יודעים מה לעשות ואיך.

אבחון אסטמה

ברמה הכללית אבחון של אסטמה מבוסס במידה רבה על בחינת התסמינים, כפי שהוזכרו מעלה וכפי שעשויים לעלות מדיווחים החולה. אלא שברור שלא רק התסמינים משחקים תפקיד, אלא גם שורה ארוכה של בדיקות שבאות לבחון את רמת התפקוד של הריאה וגורמים קשורים אחרים.

בדיקה חשובה מאד עונה לשם "ספירומטריה", והיא באה להעריך את מידת התפקוד של הריאות ואת נפחי הנשימה. הבדיקה מבוססת על שאיפת אוויר דרך מכשיר ייעודי ונשיפה שלו בחוזקה, כאשר המטרה היא לראות את נפח האוויר הכולל ונפח האוויר הננשף בשנייה אחת. היחס ביניהם יראה האם ישנה חסימה במערכת הנשימה, אותה ניתן לייחס בהמשך לאסטמה.

ברוב המקרים יהיה צורך בבדיקות נוספות לקבלת תמונה קלינית מלאה יותר. מבחן תגר הוא מעין הרחבה של בדיקת תפקודי הראייה. המבחן בוחן כיצד הריאות מתפקדות לאחר שהן נחשפות לחומרים המביאים לכיווץ הסימפונות. לצורך הבדיקה נעשה שימוש במשאף, כאשר בדיקת הנשיפה היא כפי שפורטה מעלה.

מכשיר אחר שעשוי להיות רלוונטי הוא מד שיא הנשיפה, שמתאים גם לשימוש במגזר הביתי לצורך אבחון עצמי. צילום חזה ובדיקות מתקדמות דוגמת CT יכולים לאבחן את המחלה וגם לשלול מצבים אחרים שהתסמינים שלהם עשויים להיות דומים, דוגמת מחלות אחרות או גידולים ממאירים. בדיקות אלרגיות יכולות לסייע באמצעות זיהוי הגורמים האלרגניים המביאים לאסטמה, כשאת תמונת הבדיקות האפשריות הנפוצות משלימות בדיקת ריכוז NO בנשיפה ובדיקות דם.

מעבר לאבחון הנקודתי של אסטמה, באמצעות הדרכים שהוזכרו כאן (בדרך כלל ייעשה שילוב בין מספר כלי בדיקה), ניתן ללמוד על המחלה במסגרת אבחון מקיף יותר של מצב הגוף.

כזה הוא האבחון הנעשה באמצעות מכשיר Global Diagnostics, הזמין במרפאות ביו קיור. המכשיר בוחן תוך פרק זמן של כשמונה דקות בלבד יותר מ-600 איברים ב-13 מערכות הגוף, בצורה שאינה פולשנית או כואבת. ניתן לאבחן דרכו את מחלת האסטמה והקשרים שנוגעים אליה.

דרכי הטיפול במחלה

אסטמה היא מחלה כרונית שאנשים הסובלים ממנה לא יכולים להעלים אותה לחלוטין. הטיפול העיקרי הוא ארוך טווח ומיוחד להקטין את מספר ההתקפים ואת דרגת החומרה של התסמינים הכרוכים בהם, במטרה לאפשר אורח חיים תקין ככל האפשר.

הפתרונות המוצעים במסגרת זו כוללים סטרואידים הניתנים בשאיפה, תרופות מרחיבות סימפונות, משאפים משולבים, סטרואידים סיסטמיים ועוד. בטווח הקצר נכנסים לתמונה פתרונות דוגמת מרחיבי סימפונות גם כן, תרופת ארובנט או סטרואידים הניתנים דרך הוריד: כאשר הם מבוצעים היטב הם עשויים להציל חיים, לא פחות. גם מהבחינה הזו שילוב בין מספר דרכי טיפול הוא בהחלט בגדר אפשרות.

 חלק מרכזי אחר בטיפול באסטמה היא מציאת ה"טריגרים" המביאים לאלרגיה הגורמת לתסמינים, זיהוי שלהם והימנעות ככל שאפשר מהם. זו לא משימה פשוטה, אבל לאחר שמשלימים אותה אפשר להתקדם לעבר החזרת החיים לנורמה.