מחלה אוטואימונית, הידועה גם בתור "מחלת חיסון עצמי", היא בעיה גדולה בכל צורה בה תתבוננו בה. במחלות מהסוג הזה תאי מערכת החיסכון של הגוף – נוגדנים ולימפוציטים מסוג T – מאבדים את סבילותם החיסונית.

התוצאה היא שהם תוקפים את התאים ואת הרקמות של הגוף עצמו, ולא את הפולשים החיצוניים כפי שאמור להיות במצב התקין. התוצאה היא מחלות ממושכות, לעיתים כרוניות, שעלולות להסתיים בפגיעה גופנית חמורה או אפילו במוות.

קווים לדמותן של המחלות הכרוניות

מחלות כרוניות הן למרבה הצער נפוצות במיוחד, כאשר ההערכות מדברות על כך שכ-5% מהאוכלוסיה סובלים ממחלה אוטואימונית זו או אחרת – פעמים רבות בלי שהם מודעים לה כלל. בהמשך לכך ידועות כיום כמעט 80 מחלות המוגדרות ככאלה.

בין המחלות האלה ניתן למנות טרשת נפוצה, קרוהן, זאבת, סוכרת מסוג 1, פסוריאזיס, דלקת כיבית של המעי הגס, דלקת כבד אוטואימונית, אנמיה ממארת, צליאק, אובאיטיס – והרשימה עוד ארוכה.

לכל אחת מהמחלות האלה יש מנגנון שונה שמסביר איך היא נוצרת, ובעיקר מדוע היא נחשבת לאוטואימונית. אם לוקחים לדוגמא סוכרת סוג 1, היא מבוטאת בתקיפה של תאי מערכת החיסון את תאי הבטא אשר בלבלב, מה שמביא לפגיעה בייצור האינסולין בגוף.

במחלת הצליאק מערכת החיסון תוקפת את התאים במעי ומביאה לקשיים בעיכול וכן לתסמינים לא נעימים דוגמת כאבי בטן. פסוריאזיס, דוגמא נוספת, נובעת מתחלופה מוגברת של תאי העור עקב זיהומים שונים התוקפים אותה. התחלופה הזו מביאה ליצירת רבדים עוריים שאנחנו מזהים בתור התסמין העיקרי של הפסוריאזיס. כמובן שניתן למצוא דוגמאות נוספות שמבהירות מדוע ואיך הגוף שלנו עלול לתקוף את עצמו.

הבעיה: לא ניתן לנצח את המחלה. אבל יש מה לעשות

בחלק הארי של המקרים מחלות אוטואימוניות תהיינה חשוכות מרפא, כשכדי להפוך את התמונה למורכבת עוד יותר: לא תמיד יודעים מהם הגורמים הספציפיים להן, כך שמניעה או שינוי אורח החיים לא בהכרח יהיה בגדר אפשרות.

מה שכן נהוג לעשות הוא לנסות להקל על החיים של אלה הסובלים מהבעיה, וזאת באמצעות הקלה על התסמינים השונים של המחלות. כך למשל הטיפול עשוי להתמקד בהשבת הויסות התקין – פחות או יותר – של מערכת החיסון או להרוג את המולקולות הדלקתיות שעלולות להיווצר.

רשימת הטיפולים המיועדים למטרות אלה היא די רחבה, כשבהרבה מקרים יוחלט לשלב בין מספר תרופות וטיפולים. כך לדוגמא נהוג להכניס לתמונה תרופות אנטי דלקתיות או תרופות לדיכוא פעילותה של המערכת החיסונית, סטרואידים, טיפולים נטורופתיים ועוד.

איך מאבחנים את הבעיה?

התמונה אינה הופכת לפשוטה יותר כאשר מאבחנים חלק מהמחלות האוטואימוניות, אם כי חשוב לציין לשכל מחלה מבין הרבות שהוזכרו כאן יש צורת אבחון אחרת. בהרבה מקרים ההתמקדות תהיה בתסמינים הקליניים של המטופל שעשויים להעלות אצל הרופא המאבחן חשדות שונים. בהתאם לכך הוא יוחלט לבצע את הבדיקות המשלימות, לרבות בדיקות דם, MRI, אולטרה סאונד, CT, הערכות תפקודיות של האיברים השונים בגוף וכן הלאה.

בשנים האחרונות נכנס לתמונה מכשיר אבחון מהפכני שיכול להקל על המשימה של אבחון מחלות אוטואימוניות ובעיות גופניות כמכלול. למכשיר הזה קוראים Global Diagnostics, והוא זמין ברשת המרפאות של ביו קיור.

ברמה הכללית מדובר במכשיר המבצע במשך כשמונה דקות סריקה שאינה פולשנית ושאינה כואבת של גוף האדם. הסריקה כוללת מאות איברים ב-13 מערכות הגוף, מה שמאפשר ללמוד על שלל בעיות פוטנציאליות בגוף. את הבדיקה הזו יכולה לבצע כל אדם, והיא מומלצת במיוחד כאשר סובלים מתסמינים שרוצים לראות ממה הם נובעים.