לא צריך להיות מומחה לתחום כדי להכיר את החשיבות המערכת של מערכת העיכול עבור התפקוד התקין שלנו.

הבעיה מתחילה כאשר מתבוננים בעובדה שיש מגוון רחב של מחלות העלולות לתקוף את מערכת העיכול, חלקן מוגדרות ככרוניות – בין היתר קרוהן, קוליטיס כיבית או סרטן המעי הגס.

למרות שמעצם היותן של המחלות כרוניות הן צפויות ללוות את האדם משך כל חייו, בלי שהוא יכול לנצח אותן לחלוטין, עדיין יש דברים שונים שניתן לעשות כדי לשפר את המצב.

נקודת ההתחלה: אבחון הבעיה

כמו הרבה מצבים רפואיים אחרים, גם במקרה של מחלות כרוניות במערכת העיכול אחד מצעדי המפתח הוא אבחון של הבעיה. מכיוון שאי אפשר לדבר למחלות במערכת העיכול כאל מקשה אחת, יש כאן מספר דרכי אבחון אופציונליות.

נקודת ההתחלה היא בחינת התסמינים שהאדם סובל מהם, יחד עם סקירת ההיסטוריה הרפואית שלו. הכלים האבחוניים כוללים בדיקות פיזיות, אולטרה סאונד, MRI, CT בטן וכן הלאה.

לא פעם נדרשת בדיקה פולשנית של הנעשה בתוככי מערכת העיכול, לרבות אנדוסקופיה (החדרת צינור פלסטי בעל מצלמה וסיב אופטי, דרך פי הטבעת, לסקירת החלק התחתון של מערכת העיכול) או קולונסקופיה (שיכולה לאתר כיבים, פוליפים ובעיות אחרות במערכת העיכול).

אופציה מומלצת שהפכה לנגישה הרבה יותר בשנים האחרונות היא אבחון מחלות במערכת העיכול כחלק מאבחון כוללני של מצב הגוף. כך נכנס לתמונה מכשיר האבחון Global Diagnostics ומשנה אותה מן הקצה אל הקצה.

המדובר במכשיר הבוחן את הגוף על פי עקרונות רפואת התדרים: באמצעות חיבור אלקטרודות לרגלי האדם הנבדק, בצורה שאינה פולשנית.

לאחר מספר דקות של בדיקה אפשר להבין מה לא בסדר בגוף ברמת האיברים הספציפיים והמערכות החיוניות, כולל קשרים לכאן או לכאן. האבחון יכול לקצר תהליכים ולמצוא מענה לשלל מצבים, אפילו כאלה שאבחונם בדרכים המסורתיות הוא מורכב.

מגוון דרכי טיפול

כיום, עם התקדמות הרפואה המודרנית, ממש לא צריך להשלים עם מחלות כרוניות במערכת העיכול – למרות שאי אפשר כאמור לנצח את המחלה לחלוטין. הטיפולים מתמקדים בהפחתת דרגת החומרה של תסמיני המחלה, הקטנת התדירות או האטה של המחלה. אופני הטיפול האפשריים משתנים על פי סוג המחלה הספציפי ודרגת החומרה שלה, אבל ברמה הכללית יש מספיק מה לעשות.

סוג הטיפול הראשון הוא תרופתי במהותו, וכולל תרופות "חזקות" – חלקן הגדול מצריך מרשם רופא – שמסייעות להקל על התסמינים. הסיכונים העיקריים כאן הם שתיווצר תלות בתרופות, וכן שתופעות הלוואי הלא פשוטות של חלק מהתרופות יקשו על האדם.

מחלות כרוניות אחרות עשויות להיות כרוכות בטיפולים כירורגיים אשר רמת המורכבות שלהם גבוהה אף היא. חשבו לדוגמא על ניתוחים להסרת גידולים או חסימות המשפיעות לרעה על פעילות מערכת העיכול.

כך מתמודדים עם הבעיה

אדם הסובל ממחלה כרונית במערכת העיכול עלול לסבול מפגיעה משמעותית באיכות החיים שלו. כדי להקל את המצבים נדרשים לא פעם שינויים בשגרת החיים שלו. התפריט התזונתי של האדם מהווה חלק מרכזי בתמונת ההתמודדות, כאשר המעבר צריך להיות למזונות ידידותיים מבחינת מערכת העיכול (בהתאם לסוג המחלה), תוך הוצאה של המזונות המזיקים מהתפריט התזונתי. דוגמא מובהקת היא חולי צליאק, שאינם יכולים לצרוך מאכלים המכילים גלוטן.

אותם שינויים באורח החיים, כאבים ותסמינים אחרים עלולים לפגוע ביכולת התפקוד של האדם גם מבחינה נפשית. בני המשפחה צריכים להירתם, למשל במתן עידוד חיוני או בהוצאת המאכלים המזיקים מהמטבח הביתי. גם קבלת סיוע של אנשי מקצוע יכולה להקל על המצב בתרחישים שונים.